Stå upp, lyft tungt och jogga lugnt

I medierna presenteras ofta forskningsresultat som något helt nytt, även om de bara bekräftar tidigare studier. Men just bekräftande studier är viktiga. Med åren har jag noterat några samstämmiga resultat som definitivt har bäring på fler friska år.

  • Stå upp.
  • Jogga, men inte för hårt.
  • Styrketräna så hårt du kan.

Redan 2010 kom rapporter om vikten av att stå upp och inte fastna i skrivbordsstol eller tv-soffa. De upprepar sig med jämna mellanrum och i höstas adderades en svensk studie till bevisen. Stillasittande är märkligt mycket negativt för livslängden. Även om du tränar regelbundet förstör du effekten genom att sitta ner mellan passen. Ett ståskrivbord kan vara en livsviktig investering.

En dansk studie visade 2012 att lätt jogging leder till flest friska år jämfört med ingen jogging alls, men också jämfört med hård löpträning. I år följdes studien upp och visar att joggingen bör ta mellan 1 och 2,5 timmar i veckan för bäst effekt. Studien konfirmeras av andra liknande.

Det är sedan länge känt att styrketräning inte bara bygger muskler utan också kan sätta sprätt på åldrande celler i hela kroppen. Sådana rapporter dyker också upp regelbundet i medierna. Här tycks det inte finnas någon gräns. Bygg så mycket muskler du orkar.

Om man reflekterar över resultaten känns de naturliga. Bygg upp dig och stå på tå i livet, men slit inte ut dig.

 

 

Tagged with:

Kommentera