Så bör du röra på dig för att hålla dig frisk

Två nya studier i veckan pekar båda på att en kropp i rörelse undviker att dra på sig ohälsa. Stillasittande är ett säkert sätt att må dåligt.

Detta är förstås inget nytt, men studierna kan ändå ge ledtrådar till hur du bör röra din kropp för att leva längre.

Den första studien visar att stillasittande är farligt. Även om du kör stenhårt på gym tre gånger i veckan är stillasittande den övriga tiden en tydlig hälsofara. Läs mer om den australiska studien. Du som sitter och jobbar eller sitter och pluggar mycket bör alltså försöka röra på dig mer. Ställ dig upp ett tag, gå omkring, gör en tokig radda armhävningar i mötesrummet. Du kommer att må bättre – bevisligen.

Den andra studien är från vårt grannland Danmark och där man har följt människor i 35 år. Den visar nu att de som regelbundet joggat långsamt eller medelsnabbt 2.5 timmar i veckan minskade risken att dö med nästan 50 procent. Det går också att räkna om till en ökad livslängd på 5-6 år.

Lägg märke till att det är långsam jogging (bör kunna översättas till snabb promenad eller cykling också) i 30 minuter fem dagar i veckan som leder till detta. Inte oöverkomligt.

Kommentera