Allmänna råd för fler friska år

Vi drunknar i goda råd om vår hälsa. Så här kommer några till.

Det finns en uppsjö av litteratur och artiklar på området. Elixir sammanfattar rönen med dessa 10 grundläggande steg. Se dem som ingångar till att skapa vanor, för det handlar om att generera en hållbar livsstil och det kräver att man tar ett steg i taget. En liten livsstilsförändring om dagen håller doktorn från magen.

1. Lev medvetet. Hitta ett värde i livet och något som du bidrar till under din tid på jorden. Var tacksam för det du har.

2. Umgås med andra människor och håll aktivitetsnivån hög även när åldrandet gör att driven minskar. Eventuellt kan läkemedel som håller nivåerna av signalsubstanser uppe hjälpa till.

3. Håll cellerna i skyddsläge genom att kontrollera matintaget. Periodisk fasta, att då och då stänga fönstret för matintag (ex 5:2-dieten eller 8-timmarsfönster), ger en sådan effekt. Läkemedel och kosttillskott som sätter cellerna i skyddsläge kan hjälpa till i processen. Inlägg om fasta.

4. Dra ner på animaliska produkter din mathållning. Inlägg om matvanor

5. Undvik övervikt. Artikel om bantning.

6. Rök inte, men drick gärna lite alkohol regelbundet. Maximalt 1-2 glas rödvin om dagen.

7. Ta kosttillskott och eventuellt läkemedel som verkar förebyggande. Följ den medicinska utvecklingen på området. Gör egna bedömningar av utbudet. Tips om preparat i bloggen.

8. Träna regelbundet – hård styrketräning och lätt konditionsträning. Rör dig så mycket som möjligt i vardagssituationer. Stå så mycket som möjligt när du arbetar. Inlägg om träning.

9. Var uppmärksam på hur du mår och agera om något känns fel. Kolla dina värden utan att halka in på hypokondri.

10. Engagera dig i ”longevity”-rörelsen. Skänk pengar till åldrandeforskningen. Stå för att du vill leva länge. Följ med i den snabba utvecklingen och använd de medel som står till buds som ett led i att visa tacksamhet mot livet.

Fler råd hittar du regelbundet i bloggen