D-vitamin

Vitamin D är en av de absolut viktigaste kosttillskott du kan ta. Forskningsstödet är övertygande.

Vetenskapligt visad verkan

Gå vidare direkt

D-vitamin som tillskott har de flesta av oss växt upp med eftersom mjölken berikas med det, men på senare år har vitaminet fått en ny roll och det står allt mer tydligt att tillskotten är för snålt tilltagna. Speciellt för oss i som lever i ett solfattigt land.

I studier är det visat att D-vitamin skyddar mot benskörhet, diabetes, cancer, demens, neurologiska och psykiska sjukdomar och dessutom stärker immunförsvaret. Det är samstämmiga studier som visar detta. D-vitamin verkar på cellnivå och ger därför sådana spridda positiva effekter. En studie har till och med visat att man lever längre genom att regelbundet supplementera med vitamin D.

Andra forskare varnar för allt för stor tilltro till dessa studier och tycker inte att man ännu kan säga att det är rätt att ta tillskott. De flesta är dock överens om att det inte finns några faror med att ta 5.000 ie D-vitamin om dagen. Observera att om du överdoserar kraftigt (50.000 ie om dagen i flera månader) riskerar du njurskador.

Förutom via kosten bildas D-vitamin av huden i solen, men det som fungerade för de första människorna på den afrikanska savannen som dog vid 35 fungerar inte i de nordiska vardagsrummen för de som vill leva längre. Vi är därför många som anser att det är logiskt att tillföra stora mängder D-vitamin.

Läs mer om leverantörerna

Vetenskapliga fakta om D-vitamin på Examine.com

Leverantörer Tillförlitlighet
HealthMonthly

Besök ett godkänt apotek

Leave a Review