Kolin

Kolin är en grundläggande byggsten för celler och signalsubstanser. Ämnet skyddar framförallt hjärnans funktioner och levern. Att äta tillskott med Kolin är ett sätt att stärka kroppens processer och vidmakthålla dem även under åldrandet.

Vetenskapligt visad verkan

Gå vidare direkt

Att upprätthålla höga nivåer av Kolin i kroppen kan vara ett sätt att öka cellernas flexibilitet och och minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Kolin spelar också en stor roll för hjärnans funktion.

Det B-vitaminbesläktade ämnet Kolin är den huvudsakliga byggstenen för kroppens cellmembran. I spädbarnet består cellmembranen till 90 procent av det smidiga kolinet, men med åren blir membranen allt mer oflexibla och innehåller allt mindre. Kroppen klarar inte av att upprätthålla nivåerna och i äldre personer är de nere under 10 procent. I membranen har ämnet då ersatts av betydligt mindre flexibla fetter.

Teorin är alltså man genom att tillföra extra Kolin håller igång cellernas membran betydligt längre tid. Genom att få i dig mer än en naturlig kosthållning skulle ge dig kan du alltså förhindra en av de många processer som gör att kroppen åldras. Det är dock inte bevisat i studier att ökat intag av kolin verkligen leder till att cellmembranen fungerar bättre.

Däremot är det klarlagt att kolin förhindrar uppkomst av sjukdomar och funktionsstörningar i kroppen. Förbättring av kognitiva funktioner och eventuell försening av Alzheimer är ett exempel. Kolinet har även direkta effekter i mag-tarmsystemet och kan förbättra matsmältning och upptag av enzymer. Vidare pekar viss forskning på att ämnet hjälper levern att fungera optimalt, exempelvis vid hårt tryck från alkoholkonsumtion, skyddar mot gallsten och upprätthåller kvaliteten på hjärt-kärlsystemet. Att Kolin även skulle göra huden smidigare och försena tecknen på åldrande är inte helt omöjligt, men det finns inga heltäckande studier som verkligen visar det.

Kolinet intas som kosttillskott bäst i formen Fosfatidylkolin på svenska eller den etablerade engelska beteckningen Phosphatidylcholine. I Europa säljs mycket Lecitin som kosttillskott, men Lecitin innehåller bara runt 20 procent av det ämne vi är ute efter här – fosfatidylkolin. Man bör söka upp den renare varianten, även om det går att komplettera kosten med det som heter Lecitin också och som är stapelvara i livsmedelsindustrin. Lecitin ingår också naturligt i många matvaror, såsom ägg, avokado och nötter.

Vi erbjuder Sveriges billigaste Kolin-tillskott – så går det till

Leverantörer Tillförlitlighet
HealthMonthly

Besök ett godkänt apotek

Leave a Review