Kreatin

Kreatin motverkar muskelförtvining samt har gynnsamma effekter på hjärna och hjärta.

Vetenskapligt visad verkan

Gå vidare direkt

Kreatin är ett kosttillskott som anänds mycket av kroppsbyggare, men det kan också användas som en central del i en strategi för fler friska år. Det har nämligen visat sig att bibehållen muskelmassa ger stor effekt på hela kroppens hälsa.

Kreatin förekommer naturligt i kroppen och används av musklerna under de första minutrarna av intensivt muskelarbete innan socker och fett börjar brännas. Kreatinet tillverkas av levern och kan tillföras i kosten genom rött kött, men för att hålla nivåerna är det enklare, nyttigare, billigare och mer miljövänligt att ta det som tillskott.

Kreatinet motverkar muskelförtvining, speciellt i kombination med styrketräning. Därigenom motverkar det också skelettförsvagning. Kreatin har också en gynnsam effekt på blodvärden samt viss forskning talar för att det även motverkar insulinresistens och att det har en rad positiva effekter på hjärnfunktionen och ger en anti-inflammatorisk effekt.

Inga allvarliga biverkningar har påvisats. Europiska myndigheter har gått ut med att tre gram kreatin om dagen är riskfritt. 1-2 gram om dagen anses vara normal dos för att underhålla muskulaturen. De som hårdtränar brukar ta betydligt mer.

Elixir kan tipsa om Kreatin i tablettform som gör att du slipper pulver, uppvägning och shaker.

Läs mer om leverantörerna

Vetenskapliga fakta om Kreatin på Examine.com

Leverantörer Tillförlitlighet
HealthMonthly

Gå vidare nu!

Leave a Review