Gurkmeja

Gurkmeja (Turmeric, Curcumin) har bevisat skyddande egenskaper på kroppens celler.

Vetenskapligt visad verkan

Gå vidare direkt

Den gyllengula indiska kryddan har länge ansetts ha positiva egenskaper och nya vetenskapliga studier understryker att det stämmer. Men exakt hur och vad i gurkmejan som fungerar är oklart och det kan vara bra att veta när man väljer tillskott.

Ämnet curcumin (kurcumin) som ingår i gurkmeja har länge ansetts vara den aktiva substansen och forskning visar att ämnet är anti-inflammatoriskt och motverkar cancer. Ämnet är också intressant som skydd mot artrit och kärlsjukdom. Det låter bra, men forskningen är för det mesta gjord på odlade celler och råttor. När man tittar på människor finns ett stort problem i att curcumin inte tas upp i blodet och det lilla som korsar tarmbarriären bryts snabbt ner i levern.

Ändå har viss forskning visat att samma hälsoeffekter som misstänks finnas i gurkmeja går att avläsa vid en jämförelse mellan den indiska befolkningen och den västerländska. I indien används gurkmeja dagligen och där är frekvensen av Alzheimer mycket lägre. Det kan ha många orsaker, men en kan vara ett annat ämne i gurkmejan, Turmerone, iallafall enligt tysk forskning.

Mycket tyder alltså på att du kan få fler friska år av att regelbundet äta gurkmeja, men om du vill ta tillskott ska du inte inte välja dyra former av curcumin som tillverkarna i vissa fall säger har anpassats så att det lättare tas upp i blodet. Elixir förordar i väntan på mer forskning att man tar kapslar av hel gurkmeja (turmeric på engelska), för att på så sätt uppnå de hälsofördelar som tycks finnas där. Det blir också mycket billigare.

Forskningen om gurkmeja

Läs mer om gurkmeja i bloggen

Vetenskapliga fakta om Curcumin på Examine.com

Läs mer om leverantören

Så kan vi erbjuda Sveriges billigaste kosttillskott

Leverantörer Tillförlitlighet
HealthMonthly

Gå vidare nu!

Leave a Review