Omega 3 och inflammation

Omega 3 må vara en mycket viktig fettsyra på många sätt, men den kanske viktigaste poängen med att ta Omega 3 som tillskott är att hålla nere inflammation.

omega3

Inflammation spelar nämligen en stor roll i de flesta åldersrelaterade funktionsnedsättningar. Då talar vi inte om rodnad kring sår, utan om inre processer som gör blodkärl stela, dödar celler och förändrar komplexa balanser. Det handlar i grunden om ett immunsystem som ställer sig så på tå mot inkommande mikrober att de förstör kroppens egna celler och det här fenomenet blir allt tydligare med åldern.

Det är fortfarande oklart vad som ligger bakom dessa accelererande processer, men att hålla emot dem med de medel som står till buds kan inte vara annat än meningsfullt. Omega 3 är ett tillskott med en bevisad anti-inflammatorisk funktion och det blir allt mer populärt att hänvisa till kvoten Omega 3/Omega 6 som en viktig anledning till att ta Omega 3 som tillskott.

Omega 3 påverkar nämligen diverse fettämnen med hormonsignalerande funktioner att INTE stimulera inflammatoriska processer. Syster-syran Omega 6 gasar tvärtom på de inflammatoriska processerna genom stimulera de fettbaserade så kallade Eikosanoiderna . Och hur var det nu? Vill vi ha inflammation?

JA! Det är klart att vi behöver inflammatoriska processer. Din kropp är utsatt för ett ständigt bombardemang av virus och bakterier som vill in och mysa och äta i värmen. Om du dessutom börjar blöda är det liknande processer som ser till att du inte förblöder.

Problemet är att med åldrandet blir de inflammatoriska processerna onödigt aktiva.

Problemet är också att människan är anpassad till en kost där Omega 3 och Omega 6 balanserades mot varandra. Med dagens kostvanor är det normalt att få i sig 10 gånger så mycket Omega 6 som Omega 3. Med resultat att inflammation drivs på.

Men vi har en möjlighet att påverka balansen och minska inflammationen i kroppen.

Att få i sig mindre Omega 6 är viktigt. Ät mindre spannmålsprodukter, välj rapsolja istället för andra vegetabiliska oljor och ät inte rött kött eller mejeriprodukter från djur (Om de inte gräsbetar, då finns bra nivåer av Omega 3 i dem).

Men detta bör förstås kompletteras med tillskott av Omega 3. Minst två gram om dagen är en riktlinje.

PS Jag själv och flera jag känner har noterat minskad förekomst av förkylningar efter att ha börjat ta Omega 3 regelbundet. Har du märkt en sådan effekt? En möjlig forskningskoppling jag kan göra är det faktum att T-cellerna tycks kunna bli mer aktiva av Omega 3. Kanske bidrar alltså ökat intag av Omega 3 till att göra immunsystemet mer vässat för bekämpning av virus, samtidigt som den allmänna överdrivna vakthållningen dämpas. DS

Sveriges Billigaste Omega 3 kommer från USA

Läs mer och köp Omega 3

Tagged with:

Kommentera