Musklerna har huvudroll i åldrandet

Det står helt klart att bibehållen muskelmassa är avgörande för hälsan på ålderns höst. Därför är styrketräning en självklarhet för den som vill leva länge. Preparat som motverkar den åldersrelaterade nedbrytningen är också på väg. 

Våra muskler bryts ned med åren och mycket tyder på att detta leder till en mängd andra störningar i kroppen som accelererar åldrandeprocesser. Med lite muskler har kroppen svårare att handskas med ämnesomsättningen och reservlagren av aminosyror räcker inte. Dessutom ger mindre muskler försämrad rörlighet och då startar en nedåtgående spiral.

Det är framförallt de korta muskelfibrerna som försvinner med åren. Därför är explosiv styrkträning ett helt nödvändigt komplement till promenader och löpning. En rekommendation är tre repetitioner x2 med tyngder du knappt klarar. Läs mer om forskningen bakom detta.

I USA har man nu rekommenderat lagstiftarna att göra sarcopenia, åldersrelaterad muskelnedbrytning, till en diagnos och därför är det öppet för läkemedelsbolaget att ta fram motmedel. Ett sådant medel är Bimagrumab som motverkar muskelnedbrytningen och som ligger i tidig testfas. Vissa män tillför testosteron under åldrandet. Metoden är dock omdebatterad.

Kreatin som Elixir rekommenderar som kosttillskott är något som finns redan nu. Ämnet sätter fart på muskelaktiviteten och är därför populärt som tillskott inför träning, men även om du inte tränar finns potential att bildningen av muskelceller ökar något vid regelbunden användning av Kreatin.

Kom ihåg att styrketräning inte alls behöver betyda gymkort och maskiner. Träna hemma med din egen kropp som motvikt. Det finns mängder av böcker och tips på nätet om hur en kvart om dagen bygger och vidmakthåller muskulaturen.

Köp Kreatin

Läs mer om musklernas betydelse för ett långt liv i artikel på New Scientist

 

Tagged with:

One Response to “Musklerna har huvudroll i åldrandet”

Kommentera