Maten som håller igång hjärnan

En stor studie som har tittat på kartläggningar av 27000 personer över 55 år visar att maten har stor betydelse för hur bra hjärnan fungerar under åldrandet. Eller åtminstone att hälsosamt ätande är en del i en livsstil som faktiskt håller demensen på avstånd.

Vill du att det ska fortsätta spraka bland neuronerna även när jämnåriga sakta glider in i ett sämre kognitivt tillstånd, bör du äta se till att hålla dig till matvanorna som studien pekar ut. Som vanligt är det mer grönsaker, frukt, fisk och baljväxter som gäller. Det gäller att äta mindre kött, mindre godis, mindre friterat och mycket mindre smör och ost.

Vill du följa någon speciell diet så är den så kallade medelhavsmaten en bra startpunkt. MIND-dieten går ett steg längre och pekar ut det du ska äta för att minska risken för Alzheimer med 35 procent. Att bli vegan är säkert sätt att undvika den mat som ger negativa effekter – om du håller dig borta från sött och friterat också.

Exakt vad det är som gör att dessa matvanor skyddar hjärnan är inte bevisat, men forskarna spekulerar i att det kan handla om anti-inflammatoriska effekter. Maten ger också skydd mot högt blodtryck och kärlsjukdomar, vilket går hand i hand med kognitiva försämringar.

Kanske går också matvanorna hand i hand med någon form av genetiskt minne från tiden när vi vandrade på savannen och samlade bär och rötter. Det var innan vi blev bofasta och våra hjärnor fick hela tiden jobba med nya miljöer och möjliga faror. De näringsämnen vi kunde få tag på gick säkert i första hand till att hålla igång hjärncellerna. När vi sedan började äta mat från boskap var det nog bra för kroppen i övrigt, men kanske inte optimalt för att skapa livaktiga neuroner.

 

 

 

Tagged with:

Kommentera